Week 2 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vera-Marie Oosterbos - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vera-Marie Oosterbos - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Vera-Marie

Blijf op de hoogte en volg Vera-Marie

27 Januari 2013 | Ghana, Kumasi

Weer een week verder..
Ik ben nu wel bij aan het komen van alle indrukken en begin te wennen aan mijn dagelijkste bezeigheden.
Afgelopen week ben ik heel de week op het weeshuis geweest. Het zijn echt super lieve en leuke kinderen. De meeste kunnen Engels spreken dus dat is heel erg fijn!
Het is wel nog heel erg wennen aan de tijden hier.. Vorige week zaterdag (19/1) ben ik samen met Britt om 5.30 uur opgstaan. Judy, het meisje van het weeshuis, kwam ons ophalen om terug naar het weeshuis te joggen. daar hebben we de afwas gedaan en ontbeten en daarna zijn we met de mannen gaan voetballen. Zij waren al vanaf 6.00 uur bezig. Eerst dacht ik, waarom zo vroeg??! Maar later begreep ik dat. Rond 9.00 uur begint de zon feller te schijnen dus is het te warm om te voetballen. Die dag ben ik ook hout voor het vuur om te koken gaan halen met de mannen. Zij droegen het allemaal op hun hoofd maar dat heb ik toch nog maar niet gedaan. Ik heb een beetje voor de leuk meegelopen, hahaha.

Zondag 20/1
We moesten om 8.00 uur bij het weeshuis zijn om mee te helpen de kinderen te douchen en aan te kleden voor de kerk. Ik heb voor het eerst een kindje op mijn rug gedragen in een doek. Dat was echt leuk! Met Britt heb ik besloten om toch maar niet meer mee naar de kerk te gaan. Het duurde 3 uur en was allemaal in het Twi (de lokale taal hier).
Na de kerk zijn Britt en ik on om gaan kleden en hebben daarna weer geholpen met de klusjes op het weeshuis. Ik heb vandaag ongeveer 10 liter water op mijn hoofd gedragen. Dat was echt een zware klus. Het voelt alsof heel je hoofd in elkaar gedrukt wordt en als je niet recht genoeg loopt, ben je helemaal nat. Gelukkig had ik een jerrycan dus kon er net veel uitvallen. Als je de jerrycan van je hoofd haalt, voel je pas echt hoeveel pijn het doet. We hebben twee keer op en neer moeten lopen en de tweede keer ging al veel beter. Elke keer als we met water op ons hoofd lopen, worden we door iedereen toe gelachten en na geroepen. Laatst zei zelf iemand tegen Ernest dat hij mij niet met water op mijn hoofd mocht laten lopen. Maar Ernest zei dat ik gewoon moest oefenen.

Maandag 21/1
Weer heel vroeg opgestaan. We gingen vandaag mee naar school dus moesten om 6.00 uur op het weeshuis zijn. De schoolbus kwam ons om 6.30 uur ophalen. Om 8.00 uur begint de school. We werden eerst voorgesteld in de vergadering aan alle leraren. Het is daar wel een beetje ongeregeld. Soms hebben de kinderen een uur geen leraar en als ik in de klas stond en de leraar kwam er aan mocht ik gewoon verder gaan en liep hij een beetje rond. Het meeste doen we spelletjes in de klas en leren we ze dingen over Nederland. Ik heb deze week ook Twi les gehad en de kinderen hebben les in Nederlands gekregen. In de pauzes hebben Britt en ik altijd een hele fanclub om ons heen staan van kleine kinderen.
Ik heb vandaag ook een brief gekregen van Judy. Echt super lief en ook wel aangrijpend. Het doet hun toch wel veel als er een vrijwilliger is. Judy liet me foto's zien van andere vrijwilligers en ze heeft een boekje waar de vijwilligers elke keer een verhaaltje inschrijven. Judy weet precies alle verhalen nog en wanneer ze er waren. Ze schreef dat ik een mooie meid was en dat we vrienden zouden blijven voor altijd. Ook schreef ze dat ik snel weer terug moest komen. Maar ik ben hier nog maar net en blijf ook nog een tijdje..

Dinsdag 22/1
Britt en ik hebben vandaag alle was van de jongste kinderen gedaan. En dat was me een berg.. Ik heb mijn knokkels open gewassen want ik heb nog niet de juiste techniek.
Een super lekkere lunch gehad, gefrituurde jam (dat is een soort aardappel).
Ook mijn eerste ongeluk gehad... We gingen de limbo dansen met de kinderen. Echt super leuk en ze waren er best goed in. Ik deed ook mee maar verloor op een gegeven moment mijn evenwicht en viel in de grind. Heel mijn knie open geschaaft. Ik dacht dat het wel ging maar het is eigenlijk toch wel een grote wond.. Iedereen zei meteen 'sorry' maar ja het is gewoon mijn eigen schuld. Het is wel erg balen dat ik nu zo'n wond heb.. Helemaal niet handig..

Woensdag 23/1
Omdat we gister zo hard hadden gewerkt mochten we vandaag van mama uitrusten. Dat was wel fijn want ik had een slechte nacht gehad en mijn knie deed heel veel pijn.
Elke woensdag hebben we een meeting met alle vrijwilligers bij Maaike. Omdat ik dacht dat het echt niet goed ging met mijn knie zijn Britt en ik eerder naar Maaike gegaan en heeft ze mijn knie verzorgd.
Tijdens het eten hadden we onze eerste regenbui. Duurde een uurtje ofzo en was heel verkoelend.
Mijn lieve broertje gebeld voor zijn verjaardag!!!

Vrijdag 25/1
Vandaag zijn we weer naar school geweest en de laatste les hadden de kinderen een toets over Mythes. Britt en ik hebben hem ook gedaan en we hadden best nog wel veel goed.
's Avonds zijn we met alle vrijwiligers op stap geweest. Dat was heel gezellig! Eerst zijn we naar een live band geweest, daarna nog naar een ander terrasje en uiteindelijk naar de club. We waren rond 4.00 uur thuis en normaal gesproken staan we dan bijna op, haha.

Zaterdag 26/1
Eindelijk een keertje uitslapen!
Vandaag ben ik met Britt naar het Lake geweest, even relaxen en geen kinderen om ons heen :)

Ik moet wel nog heel erg wennen dat iedereen iets van je wilt en verwacht dat je ze iets geeft.. Iedereen wil ook een gesprek met je en ik heb al een paar huwelijksaanzoeken gehad... Niet echt fijn. Maar mijn ring houdt ook wel veel tegen, de meeste denken dat ik al getrouwd ben. En als ik 'ja' zeg geloven ze dat ook gewoon.

Het is wel nog steeds moeilijk om met thuis te bellen en alle mailtjes te lezen van iedereen.. Ik mis jullie!
Maar ga hier een super tijd hebben.

Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera-Marie

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 9642

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 06 April 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana!

Landen bezocht: