Arrived!!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vera-Marie Oosterbos - WaarBenJij.nu Arrived!!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Vera-Marie Oosterbos - WaarBenJij.nu

Arrived!!!

Door: Vera-Marie

Blijf op de hoogte en volg Vera-Marie

18 Januari 2013 | Ghana, Kumasi

Hehe, eindelijk ben ik er dan. Dit doe ik echt nooit meer!! Wat een afscheid. Heb heel de vliegreis met tranen in mijn ogen gezeten en gedacht, waarom doe ik dit.. Maar nu ik hier ben maakt het veel goed. Mijn eerste blunder was al meteen bij mijn tussen stop in Portugal. Ik moest overstappen en schrok me dood toen ik zag hoelaat het was en de tijd die op mijn ticket stond om weer te vertrekken. Ik liep kei snel naar de gate. Onderweg zag ik een klok hangen en toen dacht ik, oja, het is hier een uurtje vroeger, ik heb nog alle tijd. Toen ik aankwam om 21.30 uur was het nog steeds 28 graden. Ik liep echt tegen een muur aan van warmte toen ik het vliegtuig uitstapte. Ik werd opgehaald en naar het guesthouse gebracht. Daar zag ik Britt die ik al uit Nederland kende. Ik was zo blij om haar te zien!! Toen ik mijn tas uit aan het pakken was heb ik cadeautjes gevonden, super lief! Ik moest mijn klamboe ophangen en was klaar om te slapen.

Zondag 13/1
Vandaag hadden we een hele dag in Accra. We hadden onze eigen gids die ons overal naar toe bracht. Samen met Britt en Suze ben ik Accra gaan ontdekken. Wat een grote stad.. We zijn naar een kerkdienst geweest, dat is ook echt appart. Als je daar voor het eerst naar binnen loopt lijken het net een stelletje gekken.. Het bleek dat ze allemaal stonden te bidden en dansen. Heel anders dan in Nederland.
Daarna zijn we naar het strand geweest. Heerlijk!!! Het zwemmen is daar wel iets appart. Onze gids vertelde dat we de Ghanezen ruimte moesten geven. Dus we liepen een beetje aan de zijkant. Maar voordat we het wisten stonden er wel 10 mannen om ons heen. Die je allemaal willen aanraken en met je willen praten en zwemmen en trouwen... Het waren best wel hoge golven en ze dachten allemaal dat we niet konden zwemmen dus dat ze ons moesten helpen. Uiteindelijk zijn we er maar uit gegaan want fijn was het niet echt.
Daarna hebben we Banku gegeten met vis. Nou dat is dus echt VIES!!! Het is een soort deeg bol, maar ik kon het niet eten.
Wat me wel was opgevallen is dat alle vrouwen er zo mooi uit zien :)

Maandag 14/1
Op naar Kumasi.
We zijn 5 uur onderweg geweest om in Kumasi te komen waar we de komende maanden zullen verblijven. In Kumasi zijn we opgehaald door Kony. We waren best laat dus hebben ons omgekleed en zijn uit gaan eten met Maaike, Kony en hun zoontje van 2 Milan.
Deze week logeren we bij Maaike en hebben we een introductie week. Om alvast een beetje te wennen aan het Afrikaanse leven.
Toen we wilde gaan slapen was de stroom uit gevallen. Dus gingen alle kaarsjes aan. Heel romantisch. Het enige vervelende er aan was, was dat de arco ook was uitgevallen. Dat was wel warm. Het wordt al rond half 7 donker dus we lagen optijd in bed. Hadden ook een lange reis gehad vandaag dus waren moe.

Dinsdag 15/1
In het huis waar ik logeer hebben ze ook geen stromend water... Dat werd dus douchen met een emmer en een schepje. Even wennen. Het was ook nog eens koud water, maar dat is wel fijn met dit weer.
Vandaag hadden we onze tour in Kumasi de stad. We zijn met de tro-tro daar naar toe gegaan. Ook een hele belevenis. Het is een soort klein busje maar er kunnen heel veel mensen in, hahaha.
De markt in Kumasi is echt mega groot. Wij hebben maar 1/6 gelopen en daar zou ik al helemaal verdwalen.. Hele kleine straatjes. En al die geuren en geluiden, even wennen hoor.
Om een beetje tot rust te komen hebben we djembee les gehad, dat was echt super leuk! Iedereen komt even kijken en kletsen.

Woensdag 16/1
Vandaag zijn we onze projecten gaan bekijken. Ik zit samen met Britt op hetzelfde project. De familie waar wij blijven is niet heel rijk dus het is allemaal heel klein. Waarschijnlijk ook weer geen stromend water... Alle luxe is weg :( Het schooltje zag er ook heel schattig uit, echt studeren onder de boom.
Het project van Suze wordt gerunt door wat rijkere mensen dus dat is allemaal wat grooter.
Elke woensdag hebben we een meeting met alle vrijwilligers dus er kwam een meisje, Marina, die hier al 4 maanden is. Zij zit op een project met gehandicapten kinderen. Ze kon ons veel vertellen over het Ghaneese leven.

Donderdag 17/1
Vandaag zijn we naar het paleis van de koning geweest. Best een interessante geschiedenis, maar wat een rituelen.. We hebben zelf de koning nog in het echt gezien. Hij liep met wel 10 mensen om zich heen onder een parasol. Allemaal hadden ze zo'n mooi gewaad aan.
Daarna zijn we gaan relaxen bij het zwembad. Toen we daar aan het eten waren vlogen wel duizenden vleermuizen over. Dat was heel indrukwekkend.
's Avonds heb ik mama en Carmen gebeld. Het was super fijn om hun stem even te horen! Ik mis ze..


Nu denk ik nog heel de tijd, OMG hoe ga ik deze 3 maanden overleven.. Het is ook een heel gek idee dat ik hier 3 maanden ben dadelijk.
Maar ik ga het allemaal mee maken en laat het op me afkomen :)
Ik heb er zin in!


Hou jullie op de hoogte,
Liefss!

  • 18 Januari 2013 - 17:18

    Vere:

    Wauw! Wat ontzettend gaaf! Ik ben heel benieuwd wat je allemaal nog meer mee gaat maken. Ik denk dat er gewoon iets mis is met het vliegveld in Portugal haha. Net zo als dat carmen, moniek en ik bijna het vliegtuig miste. haha. Heel veel plezier! xxxxxx

  • 22 Januari 2013 - 21:51

    Opa En Oma:

    Hoi lieve Britt, hier een berichtje van opa en oma, Wat fijn dat alles goed met je gaat, we lezen de verhaaltjes op de computer, dan ben je evengoed een beetje bij ons, we zijn nu op de verjaardag van Ben 50 jaar wat een leeftijd hé, er staat een mooie sneeuw Abraham in de tuin, heel apart, het is hier volop winter, wat een verschil bij jullie hé,
    Nu lieve Britt, hou je goed, heel veel liefs en kusjes van opa en oma.


  • 22 Januari 2013 - 21:58

    Opa En Oma:

    Sorry, Vera-marie bovenstaand berichtje was voor het blog Britt Louter bestemd. We hebben begrepen dat jij bij Britt in het weeshuis en gastgezin zit en hadden even foto's gekeken op jou blog. Dit bovenstaand bericht staat nu inmiddels ook bij Britt op haar blog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera-Marie

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 817
Totaal aantal bezoekers 9718

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 06 April 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana!

Landen bezocht: