Update van 2 weken - Reisverslag uit Anwumaso, Ghana van Vera-Marie Oosterbos - WaarBenJij.nu Update van 2 weken - Reisverslag uit Anwumaso, Ghana van Vera-Marie Oosterbos - WaarBenJij.nu

Update van 2 weken

Door: Vera-Marie

Blijf op de hoogte en volg Vera-Marie

18 Februari 2013 | Ghana, Anwumaso

Daar is mijn update van de afgelopen twee weken dan eindelijk! We hebben veel lights off gehad en ik ben druk bezig geweest op het project.
Ik ben nu al een maand en één week in Ghana. Gek idee eigenlijk. Het voelt helemaal niet zo lang. Wel begin ik steeds meer dingen van thuis te missen.. Vooral het lekkere eten. Ik krijg hier 4 van de 5 dagen alleen een bord met rijst en een beetje saus als avond eten. Dat wordt wel een beetje eenzijdig.. Heel soms krijgen we er een klein stukje kip bij. Maar ik krijg helemaal geen groenten of salade op het weeshuis. Gelukkig gaan we één keer in de week naar Maaike en daar krijgen we juist groenten en absoluut geen rijst. Het is fijn om dan weer wat westers te eten. Vorige week hebben we zelfs gebbqt! We zijn nu met 9 vrijwilligers van de organisatie.
We hebben ook een nieuwe vrijwilliger op het weeshuis. Hij Spaans en heet Eric. Het is alleen een beetje jammer dat hij heel slecht Engels spreekt.. Maar we komen er wel uit.

Dinsdag 5/2 is Eric met ons mee naar school geweest. We hebben hem een rondleiding gegeven en hij heeft met ons les gegeven.
Deze week is er ook een hele klas uit Ierland aan het helpen op school. Het was even raar om zoveel blanke mensen bij elkaar te zien. Een deel schilderd de school opnieuw en de rest geeft les. Op een gegeven moment hebben we de kinderen leren tellen en een paar zinnen geleerd in het Engels, Iers, Nederlands en Spaans. En hun hebben ons Twi geleerd. Dat was een hele leuke en multi-culturele les!

Woensdag 6/2 was het echt bagger met de stroom.. Heel de middag was het lights off. 's Avonds speelde Ghana de halve finale voetbal maar toen de extra minuten begonnen was de stroom alweer uitgevallen. Het einde hebben we dus niet gezien. Helaas heeft Ghana verloren en zijn ze 4e geworden..
Ik heb ook eindelijk weer met mijn zusje gebeld. Het was zo fijn om haar stem te horen en helemaal bij te kunnen kletsen!

Donderdag 7/2 was het alweer de laatste dag van de Ierse studenten. Ze hadden allemaal spelletjes georganiseerd op school. En aan het einde speelde de grotere kinderen een voetbal wedstrijd. Het waren de Ierse jongens tegen de Ghaneese. Vandaag had Ghana wel gewonnen. Na de wedstrijd zijn Britt en ik naar het zwembad geweest om even te onstpannen en tot rust te komen van alle kinderen om ons heen. Maaike was er ook met haar zoontje en nog 5 andere vrijwilligers. Het was heel relax totdat de generator aanging omdat de stroom alweer was uitgevallen..

Op vrijdag middag hebben de kinderen altijd spelletjes middag op school. Maar vandaag 8/2 ging dat niet door omdat ze dat gister met de Ierse studenten hadden gedaan. In plaats daarvan hadden de leraren een bijbel quiz gemaakt. Alle schoolbanken werden buiten onder de boom gezet. Dat was een heel leuk gezicht!

Zaterdag 9/2 zijn Britt en ik met Janet (onze zus van het gastgezin) naar Kumasi geweest. We hadden afgesproken met nog een paar vrijwilligers omdat we graag wat Afrikaanse stoffen wilde kopen. Janet is naaister dus zij wist een goed kraampje. Ik heb 3 hele mooie stofjes.
Ook hebben we wat boodschappen gedaan voor de verjaardag van Ernest (een jonge van het weeshuis). Hij is vandaag 16 geworden! Britt, Eric en ik hadden cake, cola en een cadeautje voor hem gekocht. Ernest vond het heel leuk maar werd er ook wel een beetje verlegen van. Met de cola waren ze ook heel blij, die hebben ze als champagne gebruikt en rond gespoten.. Ik stond gelukkig ver genoeg weg naar Britt was helemaal nat. We hadden te horen gekregen dat het traditie is om iemand nat te gooien op zijn verjaardag. Na het eten was dat nog steeds niet gedaan en zag ik dat Ernest zich klaar was aan het maken om te douchen. Ik heb toen afgesproken met Britt en Felix (een jonge van het weeshuis) om hem nat te gooien. Ernest was ons een beetje te snel af.. Felix heeft hem toen vast gepak en Britt en ik hebben ze allebei nat gegooid!

Zondag 10/2 was Britt een beetje ziek geworden. ' s Avonds ging het gelukkig al weer wat beter. Maar daarom hadden we maandag 11/2 een rustig dagje op het weeshuis. We hebben mama geholpen met de was en ' s middags hebben we eindelijk onze sponsor foto kunnen bewerken op de computer.

Dinsdag 12/2 was niet mijn dag.. Het begon al niet fijn want we hadden pap en brood met pindakaas als ontbijt gekregen. Dat eet ik allebei niet. Dus dat werd met lege maag beginnen met werken op school. Ik weet niet precies hoe het allemaal zit met de leraren bij ons op school maar er heeft al één klas de hele week geen leraar. Britt en ik hebben hun toen maar les gegeven. Het is een klas van 22 kinderen van 6/7 jaar. In het begin gaat het opzich wel goed. We knutselen veel met de kinderen. Maar na een tijdje luistert niemand meer naar ons en gaan de kinderen ook elkaar slaan. Het was me toen even teveel geworden.. De tranen stonden me in de ogen dus toen ben ik maar uit de klas gelopen. 's Middags hadden we het wat rustiger. De oudere klassen zijn aan het oefenen voor 6 maart, Independence day. Ze gaan dan in een aantal dorpen marcheren. Het was leuk om te zien. Maar tijdens zo'n oefening worden de kinderen ook geslagen als ze het fout doen. De leraar had eerst een stok en daarna had hij zijn riem gepakt.. Het is heel naar om te zien. Maar ook raar omdat de kinderen er allemaal een beetje een grapje van maken en lachen als ze geslagen worden.

Woensdag 13/2 gingen we voor het eerst lunchen tijdens de meeting. Dit had Loes (een vrijwilligster) vorige week voorgesteld omdat anders iedereen elke keer in het donker naar huis moet. Het was heel gezellig en nu hadden we ook tijd om na te tafelen en bij te kletsen.

Dondagdag 14/2. Valentijns dag!!! In Ghana is deze dag en hele happening. Ik had gister al te horen gekregen dat ik rode kleren aan moest. 's Ochtends zijn we eerst naar school geweest. Daar hebben Britt en ik met onze moeilijke klas vlinders gemaakt en op een stokje geplakt. Dit vonden ze heel leuk en werkte daarom ook goed mee. Na de lunch pauze gingen de kinderen weer oefenen voor 6 maart en daarna hebben ze voetbal gespeeld. Janet had na school een valentijns feest georganiseerd. Ze had heel lekker gekookt en we zaten voor het eerst met z'n alle aan tafel. Dat was heel gezellig. Anders krijgen Britt, Eric en ik altijd eerder eten en appart aan een tafel. Na het eten ging iedereen nog dansen. Op een gegeven moment viel de stroom weer uit dus toen was het feest afgelopen. Dat was jammer! We hebben de hele nacht en de volgende ochtend geen stroom gehad...

Vrijdag 15/2. Weekend, Cape Coast!!! Britt en ik zijn vroeg naar het weeshuis gegaan om nog even dag tegen de kinderen te zeggen en mama te helpen met wat klusjes. Rond 8.30 uur zijn we richting Kumasi gegaan. We hebben eerst een uur moeten wachten op een tro tro dus we waren een beetje laat. Bij het busstation moesten we ook nog op twee mensen wachten die wat later waren. We hebben uiteindelijk 4 uur in de bus gezeten naar Cape Coast. Toen we aan kwamen bij Oasis resort was ik meteen verliefd! Het was een resort aan het strand en het zag er allemaal zo mooi uit. Maar die roze wolk was snel weg want onze reservering was niet goed doorgekomen en ze hadden helemaal geen kamers meer vrij.. We zijn toen naar een ander guesthouse gegaan. Maar toen ik daar aan kwam dacht ik echt: NEEEE! Het was veel kleiner, niet aan het strand en zag er heel verlaten uit. Het was ook minder luxe. We hebben er alleen maar geslapen en daarvoor was het goed. 's Avonds zijn we met z'n alle gaan eten bij Oasis en zijn daar gebleven om te feesten. Er was een leuke bar en muziek. 's Nachts liep ik nog even naar de zee om met mijn voeten in het water te staan. Het was een heerlijke verkoeling. Maar ik had mijn sandaaltjes ook in mijn hand.. En jullie raden het al.. Ja hoor, er is er eentje in de zee gevallen.. De stroming is zo sterk daar dus hij was ook meteen weg en kwam niet meer terug met golven.. Dat werd dus op bloten voeten naar huis.

Zaterdag 16/2 zijn we ondanks dat we laat thuis waren toch optijd opgestaan. We zijn met z'n 4e, Britt, Leonie, Bertha en ik naar Kakum geweest. Dat is een wandel route over 7 touw bruggen in de toppen van de bomen van het regenwoud. Er waren twee scholen dus het was super druk. Dat viel wel heel erg tegen. We hebben toen lang moeten wachten voordat we konden beginnen. In die tussen tijd probeerde veel Ghaneesen stiekem foto's van ons te maken. Dat was heel vervelend! Ik voelde me net een aapje. Maar ze snapte toch echt niet waarom wij dat niet fijn vonden.. Toen we eenmaal op de touwbrug stonden was het heel leuk! We hebben helaas geen dieren gezien. Terug naar Cape Coast zaten we net 6 mensen in een taxi. Ik heb bijna een uur de bijrijders stoel met een Ghanees moeten delen.. Ik zat half op de versnellingspook.. Maar in Ghana kan dat allemaal. Toen we terug waren hebben we nog even een paar uur op het strand gelegen, heerlijk!
's Avonds zijn we weer met z'n alle uit gaan eten in een andere stand tent. Ik heb dit weekend echt zo lekker gegeten! Ik ben de rijst even helemaal vergeten. Daarna zijn we weer naar Oasis gegaan om wat te drinken. Ik ben met Leonie aan de cocktails gegaan. Ik had echt even een vakantie gevoel :)

Zondag 17/2 zijn we ook weer optijd opgestaan. Nu zijn we naar Cape Coast casel geweest, een slaven fort. Het was best wel indrukwekkend om daar te zijn maar de gids ging heel snel dus we hebben niet alles kunnen volgen, dat was wel jammer. Daarna zijn we gaan lunchen bij Oasis en zijn we weer naar huis gegaan. We hadden een beetje vertraging want er was een tank omgevallen op de weg. Er is maar 1 weg dus we moesten een stukje door een dorpje. Iedereen bemoeit zich er dan mee in zo'n bus en ze gaan allemaal staan.. We waren toen best wel laat thuis. Onze papa van het gast gezin was heel blij toen ik belde.
Ik heb ook weer even met mama gebeld, super fijn!

Ik begin toch wel steeds meer af te tellen wanneer ik weer naar huis ga. Ik kijk er heel erg naar uit om weer op het vliegveld aan te komen en thuis alle verhalen te vertellen. Nu ga ik steeds meer van weekend naar weekend leven. Ik wil nog veel van Ghana zien!

Jullie horen weer van mij!!!
Liefs, xx

  • 18 Februari 2013 - 17:03

    Mama:

    Je verslagen worden steeds langer. Wat maken jullie veel mee. Super!

  • 18 Februari 2013 - 19:12

    Zusje:

    Lief! Hele leuke verhalen allemaal. Begin je nu wel te missen. Is toch al bijna twee maanden. Ik kijk ook wel uit naar je terugkomst! Maar eerst nog even een dikke maand genieten daar. Kusjes

  • 23 Februari 2013 - 15:57

    Carola:

    Wauw, wauw en nog eens wauw! Wat maak je veel mee, Veer! En wat een leuke verslagen om te lezen en mooie foto's om je een voorstelling te kunnen maken van wat je daar ziet. Met jouw verhalen kun je jou goed volgen op al je avonturen en meeleven met wat jij en je vriendinnen daar beleven.
    De tijd gaat wel heel snel. Vandaag dus al halverwege .. bijna niet voor te stellen, hè!
    Dank trouwens nog voor je berichtje dat ik via Monique kreeg, dat je de kaart en het reiscadeautje had ontvangen .. graag gedaan!
    Ik wens je de tweede helft van je verblijf nog een hele mooie tijd en bijzondere ontmoetingen en een bunch van fijne ervaringen en indrukken die je straks allemaal kunt meenemen naar huis :).
    Geniet ze van je werk daar en natuurlijk ook van je vrije tijd en veel liefs, Carola

  • 23 Februari 2013 - 20:20

    Hanny:

    Hoi Veer, wat een leuke verhalen. Jullie maken idd heel veel mee in deze zo totaal andere wereld. Ik herken eea uit mijn Vera's verhalen. Dat je al weer ruim een maand weg bent! Geniet van alle leuke dingen en maak het beste van de mindere zaken. Knuffel van Hanny

  • 24 Februari 2013 - 11:51

    Elvira:

    Wat leuk om jou belevenissen te lezen. Wordt bijna jaloers!
    Heel veel groetjes van ons allemaal en hou je taai!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera-Marie

Actief sinds 09 Jan. 2013
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 9720

Voorgaande reizen:

12 Januari 2013 - 06 April 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana!

Landen bezocht: